2016. 07. 31.

George R. R. Martin - Trónok harca

Fülszöveg:
A Trónok harca lebilincselő fantasy, amely klasszikus lovagkirályságot tár az olvasó elé: Westeros fölött valaha a sárkánykirályok uralkodtak, ám a Targaryen-dinasztiát 15 évvel ezelőtt elűzték, és most Robert Baratheon uralkodik hű barátai, Jon Arryn, majd Eddard Stark segítségével. A konfliktus középpontjában Deres urai, a Starkok állnak. Olyanok, mint a föld, ahol születtek: makacs, kemény jellemű család. Szemünk előtt hősök, gazemberek és egy gonosz hatalom története elevenedik meg.
Ám hamar rá kell ébrednünk, hogy ebben a világban mégsem egyszerűen jók és gonoszok kerülnek szembe egymással, hanem mesterien ábrázolt jellemek bontakoznak ki előttünk különböző vágyakkal, célokkal, félelmekkel és sebekkel.
Martin legnagyobb erőssége hogy meg tudja újítani, élettel tölti fel azt a műfajt, amit a sok populáris Tolkien-imitáció évtizedeken át klisék sorozatába fojtva ismételgetett. A jég és tűz dalának első kötete egy világteremtő fantasy eposz nagyszabású felütése.

Borító: 4
Sorozat: A tűz és jég dala # 1
Eredeti cím:A Game of Thrones
Kedvenc karakter: Ned, Tyrion, Arya, Daenerys
Oldalszám: 926
Kiadó: Alexandra
Kiadás: 2003, 2008, 2013, 2014




Azt hiszem, senkinek sem kell bemutatnom se az írót, se a sorozatot. Évek óta folyamatosan szembe jön velem - hol a könyv, hol a film sorozat - de én rendíthetetlenül ellenálltam. De hiába, mert mindenhol erről lehetett olvasni. Cikkek, videók, elméletek... Ennek is köszönhető, hogy a legfontosabb szereplőket már így ismertem meg. Tudtam ki a Sárkányok Anyja, és hogy az egyik nagy kedvenc Havas Jon. Ennek ellenére még mindig ellenálltam. Mi tartott vissza? Egyrészt utálok a tömeggel úszni. A csapból is ez folyik évek óta, de mára már kicsit enyhült az őrület. A könyvek hossza és mérete is elrettentett. De ami a legjobban visszatartott, hogy nincs befejezve, és ki tudja, mikor érkezik el az az idő. Az író évek óta ígérget, én pedig nem vagyok a türelem mintapéldája.

De hogy rövidre fogjam, pár hete úgy döntöttem, hogy nézzünk bele a sorozatba, aztán majd meglátjuk. Nos, az első rész után azt vettem észre, hogy még többet akarok, és minél gyorsabban akarom. Szerencsére a könyv már január óta porosodik a polcomon, így gyorsan elővettem és olvastam... És Westerosba költöztem.
Párhuzamosan olvastam, és nézem a sorozatot, így felmerül, hogy untatott-e a könyv. Hazudnék ha azt mondanám hogy nem. Voltak fejezetek, amik nem igazán kötöttek le, viszont voltak olyanok, amiket még így is borzongva olvastam.
A történet magában hordozza a könyv címét. Trónok harca. Leegyszerűsítve tényleg így van. Ha lecsupaszítjuk a történetet, valójában csak az zajlott. De Martin mesterien, több apró szálból felépítette ezt a világot, ahol mindenkinek saját személyisége, és céljai vannak.
Nincs jó vagy rossz. Valószínű hogy pont ez tetszett a könyvben a legjobban. Hogy emberiek, gyarlók, gonoszak, de közben szeretnek és törődnek. A maguk módján.

Míg a Stark-ház tagjai maga a becsület, addig a Lannisterek pont az ellenkezői. Kár is volna tagadnom, hogy a Stark-ok felé húz a szívem. Sajnáltam Ned-et, ő volt a kedvencem.
Megszegtem az íratlan szabályt. Ne szeress meg senkit, úgy is meghal. De ki tudna ellenállni a szépséges és veszélyes rémfarkasoknak? Ned-nek, akit a jó szíve miatt ért el a vég? Tyrion, aki a cinikus és csipkelődő szavai ellenére jobban szereti a családját, mint kéne? Arya, aki lány létére inkább a férfiak útját választja?

És ott van Daenerys is. Alig várom, hogy megtudjam hogy hová és hogyan fog fejlődni. És akik - majdnem - a legjobban elrabolták a szívemet. A gyermekei.
Szóval az vessen követ rám, aki ebben a világban nem talál magának legalább egy kedvenc karaktert.
Sokszor szitkozódtam, megdöbbentem és a pokolra kívántam több embert. Elég Cersei-re vagy Joffrey-ra gondolnom.
De hiába a nagyok játsszák játszmáikat, nem szabad elfeledkezni a Falon túliakról sem. Senki sem törődik a jelekkel, csak az Éjjeli Őrség, úgy hiszem, hogy kevesen vannak, és sok csata vár még rájuk.
Sokszor, amikor elkapott a hév hogy nekikezdjek a könyvnek, blogokon kerestem értékeléseket, véleményeket. Bosszankodtam is, mert nem találtam olyan, ami valóban részletesen elém tárta a világot, a cselekményt. Most már értem. Bő 900 oldal, és szinte egy egész élet elevenedik meg a lapokon. Ki tudná leírni részletesen, hogy kivel mi történt? Nemrég végeztem a könyvvel, de én sem tudtám szavakba önteni.
Értem, hogy mi ez a nagy őrület a sorozat iránt. Legyen az film vagy könyv. A film hűen visszaadja a cselekményt, viszont pár apróságot megváltoztattak. Egyáltalán nem bánom, így érdekesebb.
Sajnálom, de közben mégsem, hogy csak most kezdtek megismerkedni az íróval és az ő világával. Sajnálom hogy egy ilyen szerteágazó és részletes világtól megfosztottam magam, de közben örülök, mert nem kell éveket várnom egy-egy könyvre.




0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...