Junot Diaz kötete egymáshoz kapcsolódó történetek
füzére, melyek középpontjában a szerelem áll, csak épp más-más jelzővel:
szenvedélyes, tiltott, haldokló, anyai. A szerelem pedig maga is
„idegen” egy idegen földön, hiszen New Jerseybe szakadt dominikaiak
közösségében járunk, akik gyötrelmesen próbálják összekapcsolni a két
világot, hogy életteret találjanak maguknak. Az energikus és ötletes,
gyengéd és humoros szöveg elénk tárja az emberi szív határtalan
sóvárságát és elkerülhetetlen gyengéit.
Junot Diaz a Dominikai Köztársaságban született és New Jerseyben nevelkedett. Már Drown című első novelláskötete nagy visszhangot váltott ki, majd regénye, a The Brief Wondrous Life of Oscar Wao 2008-ban elnyerte a Pulitzer-díjat. Az Így veszíted el 2012-ben jelent meg tovább öregbítve fiatal szerzője hírnevét.
Junot Diaz a Dominikai Köztársaságban született és New Jerseyben nevelkedett. Már Drown című első novelláskötete nagy visszhangot váltott ki, majd regénye, a The Brief Wondrous Life of Oscar Wao 2008-ban elnyerte a Pulitzer-díjat. Az Így veszíted el 2012-ben jelent meg tovább öregbítve fiatal szerzője hírnevét.
Junot Díaz még ismeretlen
a magyar olvasó közönség előtt, de úgy gondolom, hogy ezt hamar orvosolni fogja
ez a novelláskötet.
Le kell szögeznem, hogy
ritkán, szinte soha nem olvasok szépirodalmat, de engem teljesen elvarázsolt ez
a könyv.
Sokat gondolkodtam, hogy hogyan
is kellene megírnom a véleményemet, hiszen a kötet kilenc novellát tartalmaz,
és nem egy teljes történetet. Habár, ha belegondolok, mégis egy egész
történetről beszélünk.
Kilenc novella, kilenc különböző
élethelyzet. Vannak állandó szereplők, vannak, akik csak egy novella erejéig
vannak jelen. De mindegyikükben a közös, hogy mind dominikaiak, akik Amerikában
próbáltak szerencsét.
A novelláskötet Yunior
köré összpontosul. Vele kezdődik, és vele ér véget a könyv. Megismerhetjük az
életének különböző szakaszait, párkapcsolatait, veszteségeit.
Mindegyik novellát nagyon
megkedveltem, főleg a hangulata miatt.
Az egyetlen negatívum,
amit fel tudnék hozni, hogy sokszor nem tudtam meg az elbeszélő nevét, csak a
novella utolsó oldalán.
Az egyik történetet egy nő
szemszögén keresztül olvashatjuk, de érződik rajta, hogy férfi írta.
Nem mondanám hosszúnak a
kötetet, de mégis kell pár nap, hogy az olvasó végigolvassa. Nem azért, mert
olyan unalmas, vagy száraz lenne. Ellenkezőleg. Mindegyik novella olyan
életszerű és realisztikus, hogy az ember akaratlanul is összehasonlítja a saját
életével, és elgondolkodik mindegyik történeten.
Mindegyik novellából
tanulhatunk valamit. Engem ez fogott meg igazán. Legyen a novella három vagy
tíz oldalas, amint elolvastam az egyiket, becsuktam a könyvet, és átgondoltam
az aktuális szereplők helyzetét, és választását.
Nagyon tetszett, hogy Diaz
keveri a spanyol, és az angol kifejezéseket, mondatokat. Így még valóságosabb
képet kaptam a dominikai bevándorlókról. Milyen az élet az ő szemszögükből, mit
kell elviselniük, hogyan is bánnak velük.
Diaz stílusa megkapó, és
hamar megkedvelhető. Néhol nyers, de a humora kárpótol a néha felbukkanó trágár
kifejezésekért. Engem már az első mondattal elvarázsolt, és ez kitartott a
kötet végéig.
Sokszor az volt az érzésem
a könyvet olvasva, főleg, ahol Yunior volt a főszereplő idősebb korában, hogy
ez nem fikció, hanem inkább önéletrajzi regény. Legfőképpen az utolsó
novellánál éreztem ezt.
Diaz legfőbb erénye – ha
fogalmazhatok így – az elgondolkodtatás. Mindegyik novella állásfoglalásra
kényszeríti az olvasót. Együtt érzünk a szereplőkkel, vagy elítéljük őket?
Megértjük a tetteiket, vagy legyintünk egyet, és tovább lépünk?
A Miss Lora című novella –
ami nemrég nyert el egy rangos díjat – talán az egyik legjobb novella a
kötetben. Arra ösztönöz, hogy elgondolkodjunk, vajon helyes vagy helytelen-e
egy felnőtt nő és egy fiatal fiú kapcsolata. Ha igen, miért? És ha fordított
lenne a felállás?
Diaz a társadalmat, és az
emberi érzéseket helyezi előtérbe. Mi az elfogadott, és miért?
Személyes kedvencem az
első novella. Talán azért, mert ez tükrözi legjobban a borítót. Valamint,
bármelyikünkkel előfordult már, hogy elvesztettük az bizalmunkat valakiben, aki
fontos volt számunkra. Hogyan lehet ezen túl jutni? Mit érez a sértett fél?
Az átalakulás, amin Magda
végig ment, megdöbbentő, de mégis érthető. Egy udvarias, kedves nőből egy olyan
asszony lett, aki megnyílik, és hangot ad a véleményének. Elkezd élni, figyel
magára, és nem a partnere véleménye lesz az első a számára.
A borító – amit imádok –
egyszerű, de mégis sokat mondó. Ritkán találják el a kiadók, hogy milyen borító
lenne tökéletes egy könyvhöz. De most, nincs az, hogy „ a borító és a könyv.”
Nem keresek hasonlóságot a kettő között, hogy miben hasonlít. Hiszen –
szerintem – a borító tökéletesen visszaadja a könyv tartalmát. És így lesz
igazán egész egy könyv.
Junot Diaz ezzel a kötettel
bemutatkozott, elvarázsolt, és megvett magának. Csak remélni tudom, hogy mások
is hasonló gondolatokkal zárják be a kötetet, mint én.
De egy biztos. Diaz
nagyszerű író, és alig várom, hogy a következő kötetét a kezembe foghassam, és
tanuljak tőle valami újat.
Itt tudjátok elolvasni a kötet első novelláját, Nap, hold csillagok címmel.
Értékelés: 4
Borító: 5*
Sorozat: -
Kedvenc karakter: -
Oldalszám: 160
Kiadó: Cor Leonis
Kiadás dátuma: 2013
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése