2015. 11. 25.

Mire van szükség, hogy a könyvet vigyék, mint a cukrot?

Tegnap - egyéb dolgoknak köszönhetően - felmerült bennem, hogy mitől is lesz egy könyv idehaza kelendő. Mire van szükség, hogy az olvasók felkapják a fejüket, és azt mondják, igen, ezt a könyvet megveszem?




Mi az oka annak, hogy hiába a jó marketing, adott az olvasótábor, és mégis, a Kiadók raktáraiban nagy tételben porosodnak a könyvek?

Egyáltalán mire van igénye az olvasóknak?

Egyszerűsítsük le a dolgokat. Mi számít kelendőnek? Mi a mai hazai "trend"?
Nem látom át a könyvkiadás lépéseit, szóval olyan mélyen nem fogok belemenni abba, hogy miként is választják ki a Kiadók, hogy mit adjanak ki.
Ugorjuk át ezeket a lépéseket.
Szóval akkor megvan a kiválasztott könyv, és a fordító dolgozik rajta.
Mikortól érdemes reklámozni a könyvet? A megjelenés előtt pár héttel, vagy esetleg már hónapokkal előtte?
Meglátásom szerint a kettő között. Az sem jó, ha idejekorán nekikezdünk reklámozni. Rengeteg könyv jelenik meg naponta/hetente. Ezt követni lehetetlen. Viszont az sem jó, ha pár nappal megjelenés előtt reklámozunk. Mert akkor csak az olvasók töredékéhez jut el a hír.

És ebből kiindulva itt egy újabb kérdés. Hogyan is reklámozza a Kiadó a könyveit? Milyen fórumokon, és milyen formában?
Manapság nagy a túlkínálat. Ha fel akarják kelteni az olvasók érdeklődését, akkor a Kiadóknak fel kell kötni a gatyájukat. Elég-e, ha csak maguk reklámoznak? Vagy bloggerek segítségére is szükség van?
Ezt minden Kiadó maga dönti el. Tény, hogy egy nagy olvasótáború blogger rengeteget lendít a könyv hírén.
Minél több blogger ír a könyvről, annál tovább marad köztudatban. De elég-e ez, hogy kelendő is legyen a könyv?

Mert hiába, a blogger reklámoz. Beharangozót ír, borítót leplez le. A Kiadó is kiveszi a részét a dologból előrendelési akcióval, esetleg nyereményjátékkal.
De kezdem úgy érezni, hogy már lassan ez sem elég.
Mit tehetünk még, hogy kelendő legyen a könyv?




Jöhetnék azzal, hogy akkor írjunk recenziókat. Igen, pár napig, esetleg pár hétig ez működik. És aztán?
A könyv visszasüllyed oda, ahonnan indult. A kutya sem figyel rá.
De ha éppen egy sorozatról beszélünk, aminek "x" darabja már megjelent, mire van szükség, hogy a köztudatban maradjon?

Annyi bizonyos, hogy manapság a sorozatok a menők. Viszont annyit tudok,hogy a Kiadók maximum három részt jelentetnek meg az adott sorozatból.
Mit is jelent ez?
Az első könyv megjelenik. Olyan, amilyen a fogadtatása. Ha közepes, akkor a Kiadók megpróbálkoznak kiadni a folytatást, remélve hogy így legalább bővül az olvasótábor, és fogyni fog a sorozat.
Viszont ha ez nem következik be, akkor vagy feladják - mint sokan - vagy egy végső, egyben utolsó lehetőséget biztosítanak az olvasóknak. Megjelentetik a harmadik részt. És ezzel dől el minden. Ha látják hogy fogy, akkor van rá esély, hogy folytatják a sorozatot. De ha a kutya sem veszi,  akkor egy újabb befejezetlen sorozattal bővül az olvasó.
 
Mert hiába kapálódzik az olvasó hogy megint félbe hagytak egy sorozatot, a Kiadókat is meg lehet érteni. Miért adjanak ki olyan könyveket, amit senki sem vesz? Rengeteg más könyvet lehet még megjelentetni.

Nálam akkor cseng a vészcsengő, amikor egy Kiadó hatalmas akciózásba fog. Nyilván az olvasók igénylik az akciókat. De amikor 50%-tól magasabb ez a kedvezmény, ott baj van. Mert már a Kiadó is úgy van vele, mint egy élelmiszer bolt, ahol a termék szavatossága nemsokára lejár. Ha nem kell teljes áron, akkor szabaduljunk meg tőle, de lássunk belőle valamennyi pénzt.
És ez bármennyire visszatetsző, mégis el kell fogadnunk. Hiszen a Kiadó is pénzből él.

És ha már a befejezetlen sorozatról van szó.
Miért van az, hogy amint becsődöl a sorozat kiadása, vagy éppenséggel a Kiadó, az olvasó egyből elkezdi begyűjteni a könyveiket/sorozataikat?
Miért nem tudjuk akkor megvenni, amikor még lehetőségünk van rá? Vagy éppen amikor megjelent? Miért várjuk ki az utolsó utáni pillanatot? Ezek után pedig megy a siránkozás, hogy már megint egy befejezetlen sorozattal bővültünk.

Nem azt mondom, hogy vásároljunk fel egy könyvesboltot. De ha szeretnénk, hogy az aktuális kedvenc sorozatunkat folytassák, akkor tegyünk érte.
Beszéljünk róla, olvassuk el. És nem csak akkor amikor elolvastuk. Tartsuk köztudatban. Írjunk ki idézeteket a könyvből, és osszuk meg. Vagy könyvjelzőt is készíthetünk idézetekből, és ezt elajándékozhatjuk.
De a legfontosabb. Vásároljuk meg már a sorozatindító kötetet. Olvassuk el, és osszuk meg egymással  és a Kiadóval a véleményünket. Ha rossz akkor azért, ha jó akkor éppen azért.

Tudom, hogy ez így leírva egyszerűnek tűnik, ám a gyakorlatban már nagyon nem az.
Azt is tudom, hogy még csak a felszínét kapargattam meg a témának. De fontosnak érzem, hogy erről is beszéljünk. Hiszen tudjuk, hogy az olvasóknak nagy ereje van, és előbb utóbb megtérül a fáradozásuk is.

Ti mit gondoltok, mi kell ahhoz, hogy sikeres legyen itthon egy könyv, esetleg sorozat?

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...